Tuesday, January 1, 2008

Selamat Datang 2008 dan Selamat Tinggal 2007


"When I can no longer create anything, I'll be done for"
Coco Chanel

Jika kita buat apa yang biasa kita lakukan, kita sentiasa mendapat benda yang sama. Oleh itu, pengalaman sudah tidak penting untuk kita harapkan. Kita sentiasa menempuh belbagai masaalah dan cabaran. Adalah menguntungkan jika kita dapat menyelesaikan setiap masaalah dengan cepat berdasarkan pengalaman lalu yang kita sudah pelajari. Banyak halangan yang kita tempuh masakini terdapat perbezaannya. Mungkin nampak ada persamaanya, tetapi teknologi baru yang sentiasa berubah dan cara dan kaedah baru bagi menyelesaikan masaalah menjana situasi yang berlainan dimana jika masih mengunakan cara lama akan mengakibatkan permasaalahan balik ke asalnya atau lebih buruk untuk diselesaikan.
Meletakkan diri kita supaya kreatif adalah kritikal, mungkin tak masuk akal agaknya. Kadangkala penyelesaian mengunakan cara "hentam kromo" je menjadi jugak. Kalau pun tidak menjadi, dengan mengambil pendekatan yang innovatif mungkin mendatangkan ilham baru kearah penyelesaian atau jawapan.

" I find the great thing in this world is not so much where we stand, as in what direction we are moving: To reach the port of heaven, we must sail sometimes with the wind and sometimes against it - but we must sail, and not drift, nor lie at anchor "
Oliver Wendell Holmes

Perubahan sentiasa bertiup dari pelbagai arah. Kita mulakan satu projek satu ketika, sebulan atau seminggu kemudian kita tinggalkan dan menukar keutamaan lain diatas sebab yang tidak diduga. Apabila dirasai keadaan menjadi berterusan dan mengganggu kewarasan fikiran maka kita menjadi 'frust' dan mulalah berfikir supaya meredakan keadaan dan menunggu keadaan menjadi pulih barulah membuat keputusan lain yang lebih baik. Ketidak warasan adalah menjadi perkara biasa masakini, namun, dengan menunggu supaya keadaan menjadi tenang kembali kadangkala membuatkan kita hilang arah tujuan dan meletakkan pula kepada situasi yang lemah dengan datangnya ombak perubahan yang tidak diduga. Jaga haluan dan teruskan perjalanan dengan visi dan matlamat yang jelas. Kapal yang kita naiki mungkin dipukul gelombang badai sepanjang perjalanan jika kita tetap terusnya, jika tidak harapan untuk sampai ke destinasi tidak akan tiba.

" To everything there is a season,
A time for every purpose under heaven "
Ecclesiastes 3:1

Sebagai manusia punya nafsu, pelbagai macam permintaan hendak dipenuhi. Kita punya visi dan impian bagaimana masa depan yang kita kehendaki. Kita punya keupayaan untuk memenuhi impian ini, memimpikan sebuah impian dan menjadikan ia satu kenyataan, kadangkala adalah susah untuk bersabar sedikit pun.
Kita tidak ada kuasa mutlak sepenuhnya bagi mengawal masa bagi pencapaian sesuatu perancangan supaya terlaksana. Walaupun kita mencuba bagi merancangkan pelbagai sasaran tahap untuk dicapai, namun terdapat pelbagai faktor faktor yang melenggahkan sepanjang perjalanan ini.
Bersabar je lah apabila keadaan sebegini berlaku, dan jangan membiarkan diri kita tergugat semangat walaupun terlambat memenuhi impian itu. Ramai diantara kita kandas ditengah jalan dan impian tidak pernah menjadi kenyataan.

"If you can dream it,
you can do it"
Walt Disney

Kebolehan berangan dan menjana mimpi dan menjadikan ia satu kenyataan adalah sifat manusia yang tiada pada makhluk yang lain didunia ini. Setiap diantara kita ada keupayaan untuk menjana sesuatu, tapi pemberian sebegini adalah juga dengan tanggunjawabnya dan digunakan dengan kebijaksanaan.
Sebagai pemimpin, kita punya tanggungjawab bagi mengalakkan dan membantu impian orang lain juga terlaksana. Mainkan peranan masing masing bagi merobah dunia kearah perubahan yang baik melalui keupayaan imaginasi dan aspirasi, dan bantu yang lain sama sama memainkan peranan mereka.

" The future belongs to those who believe
in the beauty of their dreams "
Eleanor Roosevelt

Impian kita adalah asas terletaknya bermacam bentuk angan angan dan mimpi mimpi yang lainnya. Keyakinan keatas apa yang kita bayangkan mungkin tidak mustahil sebagai langkah pertama kerah membentuk masa depan yang kita harapkan.
Satu langkah lain pula adalah memberikan inspirasi kepada orang lain untuk mempercayai apa yang kita mimpikan. Kita perlukan bantuan didalam merealisasikan mimpi kita menjadi kenyataan.