Pagi ni TP(US) sampai awal, saya minum bersama beliau dan sempat beliau menanyakan mengenai model TQM dan meminta digerakkan aktiviti Q Time ini. Ok lah memang ditugaskan dan saya cuba menyediakan kerangka model tersebut dan akan membentangkannya untuk keputusan pihak atasan bagi melantik Petugas Petugas Q nanti.
Walaupun konsep Pengurusan Kualiti menyeluruh (TQM) adalah matlamat kita semua, saya lebih mirip mengerakkan CPE supaya lebih realistik. CPE "Criteria for Performance Excellence" Model daripada Baldrige Quality Program ini adalah platform untuk kita ambil sebagai asas model BSGE..Bagi mengerakkan QTime semua staff hendak lah melalui "CPE hours" yang perlu ada...
Didalam citeria ini terdapat tujuh (7) kategori yang perlu ada, dan saya mencadangkan bagi setiap kategori tersebut dilantik seorang pegawai petugas bagi memandu kearah pencapaian matlamatnya. Ini akan membentuk satu JK Pemandu Q bagi BSGE. Disenaraikan cadangan ** model CPE tersebut seperti berikut :
- Kepimpinan (Leadership)............PSGE
- Perancangan Strategik (Strategik Planning)......TP(US)
- Fokas Pelanggan (Customer & Market Focus)....TP(UG)
- Pengukuran, Menganalisis, dan Pengurusan Pengetahuan (Measurement, Analysis, and Knowledge Management) ......TP(UE)
- Fokas Sumber Tenaga Kerja.(Workforce focus).....KPPK(UB)
- Pengurusan Proses (Proses Management)....KPPK(UH)
- Keputusan (Results).....KPP(UTBB)
** Adalah cadangan untuk perhatian dan semua ini bergantung diatas persetujuan dan kelulusan nanti.